Nepodporovaný prehliadač
Webový prehliadač, ktorý momentálne používate, už nie je podporovaný, a preto takéto funkcie tejto webovej lokality nemusia fungovať podľa očakávania. Odporúčame vám aktualizovať na aktuálne podporovaný prehliadač (napríklad Chrome, Edge alebo Firefox), aby ste zlepšili svoje zabezpečenie, rýchlosť a celkové prostredie.
Fagoty sa vyrábajú v niekoľkých typoch a modeloch, od štandardných fagotov vhodných pre študentov a amatérov až po pokročilejšie kontrafagoty, ktoré hrajú o oktávu nižšie a dodávajú dychovej sekcii v orchestroch hĺbku. Výber fagotu môže výrazne ovplyvniť výkon hudobníka, pričom rozhodujúcu úlohu zohrávajú faktory ako materiál, konfigurácia klávesov a kvalita spracovania.
Fagot sa skladá zo šiestich častí a zvyčajne sa vyrába z dreva. Na predaj je veľké množstvo fagotov, ktoré majú dva rôzne systémy vrátane Buffetovho alebo Heckelovho systému. Rozsah fagotu začína na Bb a siaha do troch oktáv. Tento zvuk sa vytvára priamym tlakom vzduchu na strunník, ktorý spôsobuje vibrácie a zvuk.
Fagot má spravidla konštrukciu z javora. Podobne ako v prípade hoboja, aj v prípade fagotu si hráč prispôsobuje strunníky, pričom stredne pokročilí a profesionálni hráči si často vyrábajú vlastné strunníky. Fagot je nástroj, ktorý má významné postavenie v orchestrálnej hudbe, koncertných skupinách a komornej hudbe, pričom ho občas počuť aj v popovom, rockovom a jazzovom prostredí.
Existujú dva typy fagotových systémov: nemecký a francúzsky fagot. Nemecký fagot je celosvetovo rozšírenejší, známy svojím bohatým tónom a rozsiahlym repertoárom. Francúzsky fagot, ktorý sa líši tónovou mechanikou a tónom, je obľúbený vo Francúzsku a v niektorých častiach Belgicka.
Fagot sa považuje za jeden z najťažších nástrojov na hranie kvôli zložitým prstokladom, rozsiahlemu používaniu oboch rúk a náročnosti ovládania dychu. Jeho dvojitý jazýček si tiež vyžaduje presnú náustok a podporu vzduchu, takže zvládnutie hry je značnou výzvou. Hoci je fagot náročný, je to skvelý nástroj na učenie a zvládnutie.
Na fagote sa ťažko hrá kvôli zložitým prstokladom, potrebe presného ovládania dychu a náročnosti zvládnutia dvojitého jazýčka. Tieto výzvy si vyžadujú značné cvičenie na dosiahnutie konzistentného a kvalitného zvuku, čo prispieva k jeho povesti náročného nástroja.